❤ Followers ❤


❤ anniversary ❤

Daisypath Anniversary tickers Daisypath Anniversary tickers Daisypath Anniversary tickers Daisypath Anniversary tickers
Showing posts with label wedding procedure (batu pahat johor). Show all posts
Showing posts with label wedding procedure (batu pahat johor). Show all posts

Monday, July 8, 2013

POST 139: Sijil Nikah Yang Betul-Betul Punya Dah Siap..Jom Apply Kad Nikah Pintar!

❤Bismillahirrahmanirrahim❤
Assalamualaikum w.b.t

Panjangnya tajuk hari ni kan...tak tau nak simplify macam mana...hehe..
saja nak share dengan korang...sebab ayong baru perasan masa sebelum kahwin dulu dok google buat research apa nak kena buat sampai hari kejadian je...yang apa nak kena buat selepas kahwin terlupa nak buat research...tak sempat nak fikir pun sebenarnya sebab dok debor nak selamat nikah je...kalau dah selamat ni, maka selamatlah semuanya...huhu..
so masa dah lepas nikah, tok kadi just bagi sehelai kertas iaitu sijil nikah sementara...dapat-dapat tu terus simpan..terus berjimba berhoneymoon bagai konon-konon me'release' tension setelah setahun bergelumang dengan wedding preps...hehe...then minggu lepas baru terfikir, sampai bila sijil nikah sementara tu valid? bila boleh ambil yang betul-betul punya? bila boleh apply kad nikah?
dangggg!!! blur sekejap...huahuahua....
then teringat fifi pernah share pasal benda-benda ni, so terus whatsapp fifi...then barulah nampak cahaya apa nak kena buat...jumaat lepas kebetulan along cuti, kitorang pun sama-sama la pergi pejabat agama..alhamdulillah sijil nikah dah siap...
opss...sorry tersenget...x leh nak pusing lak..takpela..tak penting pun untuk korang...
just nak tunjuk ni la rupa sijil nikah yang betul-betul..ada 4 pages sebenarnya...ni muka depan..
fifi cakap dia punya siap lepas sebulan, so masa kitorang pergi tu dah sebulan 4 hari kitorang kahwin..alhamdulillah dah siap...kena tau ni...sebab masa kitorang pergi tu ada sepasang suami isteri ni baru seminggu kahwin dah datang nak ambil sijil nikah..tak siap lagi..kan dah membazir masa...
nasib baik ada fifi...thanks fifi!! hadiah nanti untuk anak ko ye...hehe...
so lepas dah siap tu kalau korang nak apply kad nikah pintar terus pun boleh...ambil borang je...baru tau jugak rupanya kalau taknak apply pun boleh...kalau nak apply bila-bila masa pun boleh...tapi ke mana-mana kena bawak sijil nikah yang besar tu la...kalau ada kad ni macam kad ic senang sikit kan...
so kitorang pun decide nak apply....
ni la rupa borangnya...
klik dekat permohonan baru ye untuk yang baru kahwin...jangan pergi klik poligami...naya kang...hahaha...
ni senarai dokumen yang kena hantar sekali dengan borang...
ayong tak hantar pun lagi...semalam baru ambil gambar..petang ni baru nak fotostat segala benda..InsyaAllah dalam minggu ni pergi hantar kejap...lepas tu tunggu jela dalam 3 bulan InsyaAllah kad siap...hehe...
lupa nak inform..yang ayong cerita ni prosedur untuk pejabat agama batu pahat, johor ye...tempat lain ayong tak pasti...kalau nak confirmkan call je tanya..hehe..tu jela nak cerita...babai....

Tuesday, April 16, 2013

POST 105: One Step Closer....Permohonan Nikah Setel!


❤Bismillahirrahmanirrahim❤
Assalamualaikum w.b.t

Terlebih dahulu kena cakap alhamdulillah...
sebab salah satu benda terpenting kalau nak kahwin dah setel...alhamdulillah..alhamdulillah...alhamdulillah...
alkisah benda ni dah setel minggu lepas lagi tapi baru berkesempatan nak cerita ceriti...huhu...
sekarang dah dapat buku pink tu, nanti abah tinggal pass kat tok kadi..
then tunggu je hari kejadian untuk di'sign'...hehe...
ayong nak share jugak experience setelkan borang nikah dan interview ni even semua orang especially b2b johor prosedurnya sama, tapi pengalaman setiap orang tu mesti berbeza kan?
so, tak kira...nak membebel jugak pasal ni...hehehe...
sebelum ni ayong dah pernah cerita pasal pergi beli borang nikah kan?
alaaa...yang dah berkurun tu..kalau belum baca lagi, boleh klik sini....
so, rabu lepas akhirnya siap jugak isi dan sediakan segala dokumen...ayong pun dengan nervous panjat la pejabat agama batu pahat tu nak hantar..sampai-sampai baru tau kat pejabat agama pun kena ambil nombor tau...ramai jugak orang nak kahwin kan...baru tau..ingat ko sorang je nak kahwin yong???huahuahua...
so, tunggu punya tunggu, sampai turn ayong, akak kaunter tu pun saring borang ayong...tak sampai berapa minit, siap! dia bagi borang interview suruh turun bawah...then suruh fotostat sekali borang wali dan borang kebenaran kahwin along...tak cakap awal-awal suruh fotostat siap-siap..kalau tau fotostat kat office je free..ni dah kena cas 40 sen...sesejak nak kahwin terlebih teruk berkiranya....huahuahua...
ok, berbalik cerita interview tu..ayong pun turun bawah, masuk pejabat..then nampak ada sorang lelaki sedang ditemuduga...then, ayong tunggu jela...nampak gak ada dua orang lelaki kat hujung pejabat tengah borak-borak...biarkan jela...tiba-tiba salah sorang laki tu panggil ayong..

tuan: nak apa dik?
ayong: nak interview kahwin...
tuan: oh..meh meh sini...

ayong pun jalanlah pergi dekat dia...
dia suruh tarik kerusi duduk tepi meja dia..badan besar, muka garang, nervous tak nervous jugak la...huhu...

tuan: ok, mengucap...
(tiba-tiba, takde intro apa pun ni...huhu..)
ayong: (ayong pun mengucap macam biasa)
tuan: ok, makna mengucap..
ayong: aku bersaksi....
(masa ni dah tergagap-gagap..nervous punya pasal...padahal sebelum tu praktis boleh je..huhu..)
tuan: awak ni nak kahwin ke taknak?
ayong: erkkk...(sentap...tapi serius blank...huhu...)

at last dia bagi hint baru la boleh sambung dengan lancar..huahuahua...
lepas tu sebab dia nampak nervous sangat gamaknya, tiba-tiba dia tukar topik...

tuan: awak kerja apa?
ayong: farmasi bahagian penguatkuasa..
tuan: Oh..yang selalu buat raid, serbuan tu?
ayong: aah..yang tu la...

then dia pun tanya-tanya pasal ubat, cerita ayah dia ada gout..banyak la jugak sembangnya, sampai confuse ni tengah interview kahwin ke kerja...huhu...tapi dia memang berjaya menghilangkan nervous ayong...bravo!!
lepas tu baru berbalik ke pangkal jalan..suruh baca fatihah, doa qunut, tanya rukun nikah, niat mandi junub, tanggungjawab isteri...alhamdulillah bab-bab ni lepas...tapi ada satu cerita lawak jugak...huhu..

tuan: bagi saya rukun nikah..
(ayong dengan yakin nak jawab ni)
ayong: suami...iste..
(tiba-tiba tuan tu potong)
tuan: suami?
ayong: erk...bukan ke...kena cakap lelaki ke..(masa ni memang blur habis..huhu..)
tuan: bukan..bakal suami..kalau suami maksudnya pasangan awak kena kahwin dengan orang lain dulu, baru kahwin dengan awak...nak ke?
ayong: erkkkkkkkkk......taknak..taknak... (sambil geleng-geleng kepala...huhu...)

habis part tanya-tanya..dia pun dah siap isi borang ayong tu...ingat cerita dah tamat kat situ...
rupanya dia nak sambung borak lagi...huhu...

tuan: pasangan orang mana?
ayong: orang kelantan..
tuan: ui...jauhnya!! (nada kuat ok...sentap i...huhu..)
ayong: nak buat macam mana tuan...
(tak sempat habis cakap lagi, dia dah potong..)
tuan: mana boleh cakap macam tu...awak yang cari dia, bukan dia datang tergolek-golek depan awak...
ayong:................ (speechless)
tuan: dia kerja mana?
ayong: putrajaya..
tuan: ui...jauh jugak!! (nada kuat lagi..apakah??) 
ayong: .............. (memang speechless giler...tak tau nak jawab apa...)
tuan: awak ni...kalau belajar bolehlah jauh...suami jauh tak boleh....
ayong: nanti saya mintak la transfer...(jawab perlahan lemah longlai je...huhu..)

akhirnya, tamat jugak interview tu...
fuhhh..memang pengalaman berharga betul....johor je tau ada interview bagai ni...
dah takdir kena kahwin kat johor kan...
yang penting dah setel...alhamdulillah..yeay!!! dah boleh kahwin...hahaha...

p/s: semoga dipermudahkan segala urusan...aamiin...makin nervous oiiii...lain macam nervous nak kahwin ni...huhu....

Friday, March 15, 2013

POST 88: Nak Jugak Share Pengalaman Ambil Borang Nikah kat Pejabat Agama Dan HIV Test di Batu Pahat


Bismillahirrahmanirrahim
Assalamualaikum w.b.t

Kemain panjang tajuk kannnnn....hahaha...
So korang mesti terus dapat tangkap point post ni kan?
bijak..bijak...hehe...
alkisahnya hari rabu lepas bersamaan 13.03.13 (nak jugak bagitau..sebab date cantik..hehe..), ayong pun dah berjaya mendapatkan borang nikah kat pejabat agama dan setelkan hiv test...lega sikitttt...
thanks hazirah teman aku!! sayanggggg ko...(aku tau ko baca blog aku..haha..)
meh nak share kat korang pengalaman ayong ambil borang kahwin kat pejabat agama batu pahat..direction tak reti nak bagi, korang google jela ye...so ambil borang kat batu pahat ni tak banyak kerenah jugak la...tak macam dalam cerita-cerita tak best pasal kerenah birokrasi yang ayong pernah baca sebelum ni...kebetulan ayong pergi tu petang, masa sampai tu takde orang langsung..terus pergi kaunter dia, cakap nak beli borang untuk kahwin...dia mintak IC lepas tu bayar RM5..then dia bagi borang...alhamdulillah setel!! ayong siap boleh belikan untuk kawan ayong lagi...dia just mintak num IC kawan ayong tu je...
ni untuk batu pahat je ye..ada kat tempat lain ayong dengar tak bagi ambilkan untuk orang la, kena bawak salinan IC la..so, it depends ya..

lepas dah dapatkan borang tu ayong terus pergi klinik kesihatan batu pahat...kebetulan office ayong belakang klinik tu je..senang la...semalamnya ayong dah tanya pasal nak buat HIV test ni, kena buat appoinment ke tak, bila boleh datang semua...nurse kat kaunter tu cakap tak payah buat appoinment, tapi boleh buat setiap hari isnin hingga jumaat petang je...sebab pagi biasanya klinik-klinik kerajaan ni memang ramai..karang tak pasal-pasal kena tunggu lama..padahal nak buat test tu kejap je...nurse tu cakap gak yang penting datang tu kena dah ada borang untuk hiv test yang dapat dari pejabat agama dengan envelope putih...kalau takde 2 benda ni, diorang tak boleh buatkan hiv test tu..so besoknya lepas dah ambil borang kat pejabat agama tu, ayong terus pergi klinik tu..ambil lagi satu borang untuk HIV test yang klinik punya pulak....maknanya ada 2 borang hiv test yang kena isi...satu dari pejabat agama, satu dari klinik....isi-isi borang, ambil nombor...then sebab ayong kerja gomen, so free je buat...kalau tak, rasanya kena bayar singgit...lepas dah ambil nombor, nurse tu terus suruh ayong pergi bilik 15..masuk, then ada sorang lagi nurse terus buatkan hiv test untuk ayong guna rapid test kit tu...memang sekejap sangatlah buatnya..macam nak buat test untuk cek gula dalam darah je...lepas dah cek semua tu, dia pun cop-cop borang ayong, masukkan dalam envelope yang dapat kat pejabat agama tu....alhamdulillah setelllll satu hal!!!!

ni la dia borang hiv test yang dah disahkan...alhamdulillah result ok...


lagi satu hal yang selalu menjadi kekeliruan, untuk next b2b, bagi negeri johor, result hiv test valid untuk 6 bulan sahaja dan borang kahwin pulak valid untuk 3 bulan sahaja....
sekarang ni jomlah kita berusaha mengisi borang tersebut dengan sehabis baik..then tunggu borang along yang susah sangat nak dapat dari klate tu...huhu...compilekan...then boleh hantar dah...InsyaAllah....
semoga semuanya dipermudahkan...aamiin...

p/s: misi weekend ni:
1. nak submit projek kat pixajoy...hehe..
2. sambung misi hantaran....adoyaiiiii.....
3. nak cari voucher hotel untuk honeymoon...mana entah letak ni...

oh, btw, just nak inform dah dapat photographer untuk post wedding photoshoot...hehe...
nanti ayong cerita dalam next entry ye...hehe...peace!!